Tradisjon tro skal vi ha en politisk kampanje i år, der alle senterungdommer i hele landet står samlet for å sette fokus på en politisk sak. Denne gangen er temaet merking av mat. Kampanjeperioden er 11.mars-31.mars.
Det er nødvendig med et tydeligere skille av norsk og importert mat. Ikke bare fordi å velge importerte matvarer svekker den norske bonden og norske arbeidsplasser, men også fordi vi av hensyn til klima- og miljø og helsa vår burde spise mer norsk mat.
Klima og miljø
På verdensbasis står matproduksjonen for omtrent en tredjedel av de globale klimagassutslippene, og 9,1% av Norges utslipp i 2020. Det betyr at fremtidens matproduksjon må være bærekraftig og så lokal som mulig.
Lokalprodusert mat har lavere klimaavtrykk enn importert mat. Å frakte mat jorda rundt med fly, skip og lastebiler fører til enorme klimagassutslipp. Importerte matvarer må merkes tydeligere, slik at forbrukerne enkelt kan velge produkter som er klima- og miljøvennlige, bærekraftige og fremmer god dyrevelferd.
Antibiotikaresistens og folkehelse
Økende antibiotikaresistens er en av vår tids største utfordringer mot folkehelsa. Antibiotikabruk i matproduksjonen har en betydelig og direkte påvirkning på forbrukernes helse. Antibiotikaresistens er på verdensbasis et økende problem, og tall viser at mellom 1,2-4,9 millioner mennesker døde av antibioktikaresistens i 2019. Per 2022 dør det flere mennesker av antibiotikaresistens enn både malaria og HIV.
Den norskproduserte maten den tryggeste maten, derfor ønsker vi en tydeligere merking av importerte matvarer!