I det siste har det vært snakket mye om nærskoleprinnsippet, som ble innført i Viken Fylkeskommune skoleåret 20/21. I Aftenposten 9. august var det en artikkel der nettopp dette prinsippet ble diskutert. Som en del av det første kullet som opplevde nærskoleprinsippet, så vil jeg dele mine erfaringer og tanker.
Da vi først ble informert om at det skulle innføres et nærskoleprinsipp, så var det veldig mye usikkerhet. Det var både negative og positive reaksjoner. Jeg var selv veldig usikker på om dette var den riktig avgjørelsen for fylket, men gjennom hele skoleåret ble jeg mer og mer sikker på at nærskoleprinsippet er et strålende vedtak.
Nærskoleprinsippet ga oss 10. klassinger trygghet. Følelsen av å ha sikra skoleplass nærmest der vi bor og lever, var for oss helt uvurderlig. Dette fikk oss også til å stresse mindre. Vi måtte ikke øve beinhardt før hver eneste vurdering, fordi vi visste at nærskolen vår hadde plass til oss uansett hva. Det ga oss en ro til å fokusere på det faglige, for ofte kunne karaktermaset stå i veien for selve læringen.
Dette vil forhindre dannelsen av eliteskoler i Norge. Vi kan ikke tillate at enkelte skoler blir bare for de «flinke». Eliteskolene og de andre skolene blir for forskjellige. For eksempel har vi Lillestrøm videregående skole og Eidsvoll videregående skole. To skoler som har to helt forskjellige rykter på grunn av at de flinkeste oftest søker seg inn til Lillestrøm. Nærskoleprinsippet sikrer variasjon og mangfold på skolene, der både «flinke» og de mindre flinke kan jobbe og lære hånd i hånd. Denne variasjonen er viktig å opprettholde for å sikre seg at flest mulig lærer best og for å motarbeide økte forskjeller i samfunnet ellers.
Før måtte enkelte sitte lenge på buss og tog motvillig for å komme frem til skolen. Med nærskoleprinsippet unngår vi dette. Noe som gjør at man sitter mer på skolebenken enn det man gjør i reisevei. Dette forhindrer også at elever får uutholdelige lange dager, noe som kan påvirke elevens mentale helse svært mye.
En annen ting som er svært positivt med nærskoleprinsippet, er at de som har behov for det kan sende søknad som lar dem bytte nærskole. Dette kan de få hvis de oppfyller et av disse kriteriene; dokumentert behov for å skifte miljø, mulighet for å utøve kultur og idrett på særdeles høyt nivå eller en betydelig mer praktisk reisevei til en annen skole. Dette gjør at for eksempel elever som ikke trives i sitt nærområde kan bytte nærskole.
Nærskoleprinsippet kan kalles «Trygghetsprinsippet». Dette er fordi man får tryggheten av å ha en sikra skoleplass på skolen som er nærmest deg og som tilbyr det utdanningsprogrammet du vil gå. Da får man tryggheten i å gå på skole med folk som du kjenner, samtidig som du får tryggheten av å være i et område som du kjenner. Nærskoleprinsippet sikrer variasjon og mangfold på skolene og sikrer at ingen videregående skoler dør ut.
Les også: Reagerer på nytt vedtak: – Dette kan føre til at vi får eliteskoler i Norge