De siste årene har kriminalitet blant mindreårige ungdommer skutt i været. Ungdommer som begår kriminalitet, blir stadig yngre og kriminelle handlinger blant ungdommer under 15 år har steget kraftig. Politiet og miljøarbeidere sier de flere steder er i ferd med å miste kontrollen og sårt trenger flere verktøy for å bekjempe og forebygge ungdomskriminalitet.
I lys av dette opplever mange i politiet jobbhverdagen sin nå som svært krevende og må ta harde prioriteringer. Dette går blant annet utover det primærforebyggende arbeidet, som å være synlig blant ungdommer. Dette er spesielt uheldig da vi ser at det i mange ungdomsmiljøer har oppstått en «fuck the police mentalitet», og at det er et godt primærforebyggende arbeid som på sikt er det mest samfunnsøkonomiske.
Forskning fra Novo viser at fritidsklubber når ut til alle typer ungdom, men skiller seg fra andre fritidsaktiviteter fordi dem når ut til flere med lav sosioøkonomisk status, flere med minoritetsbakgrunn og flere med svake relasjoner til skole og foreldre. Dette i motsetning til andre fritidsaktiviteter, der deltakelsen på fritidsklubber er høyest blant de ungdommene med høy sosioøkonomisk bakgrunn. Dette viser at ansatte ved ungdomsklubber er spesielt utsatte for møte disse ungdommene og trenger økt kompetanse til å nå dem.
Likevel ser vi at ungdomsklubb som tiltak ikke fungerer optimalt flere steder. Noen steder blir ungdomsklubber et holdested for kriminelle ungdommer, der de i liten grad får muligheten til å integreres i gode miljøer. Andre steder fungerer ungdomsklubb som et sted der sosioøkonomiske kulturinteresserte ungdommer møtes og når i liten grad sårbar ungdom. Tilbudet er ustabilt flere plasser og det er varierende hvorvidt ungdomsklubbene samarbeider med andre instanser.
Under denne regjeringen har vi opplevd et løft når det kommer til opptrappingsplan på psykisk helse og forebyggende arbeid mot barn og unge. For at vi skal lykkes med dette må tverrfaglig samarbeid og kunnskap om dette styrkes. Forskning viser i stor grad at problemet omkring arbeid med sårbare barn og unge vanskeliggjøres med manglene kultur for samarbeid mellom instanser. Resultatet av dette er at barn og unge blir kasteballer i systemet og faller mellom to stoler.
Senterungdommen vil:
- Det primærforebyggende arbeidet til politiet må høyere på dagsorden.
- At regjeringen skal sørge for at flere i politiet får muligheten til å ta videreutdanning innen forebyggende ungdomsarbeid.
- Fortsette å satse på tverrfaglige videreutdanninger innen barn og ungdomsarbeid.
- Videreutvikle den nyetablerte utdanningen ungdom og fritidspedagogikk og se på muligheter å etablere en lignende videreutdanning.
- At barn og ungdomsarbeiderfaget på videregående i større grad skal fokusere på ungdomsarbeid.
- Sørge for at flere kommuner etablerer tverrfaglig samarbeidsgrupper som «flerfagligråd for barn og unge» og «rusgrupper».
- Sørge for å etablere ungdomskoordinatorer i flere kommuner, som har til funksjon å styrke det tverrfaglige og forebyggende arbeidet rundt ungdom mellom de ulike kommunale instansene, politi og frivillighet.
- Utvikle nye modeller for forebyggende og holdningsskapende arbeid i samarbeid med ungdomsklubber med et fokus på tverrfaglig arbeid i kommunen. Med påfølgende forskning.
- Etablere en nasjonal mal for retningslinjer og prosedyrer til de kommunale ungdomsklubbene.
- Gi et Kompetanseløft innen psykisk helse til dagens ungdomsklubbarbeidere og etabler søkbare midler for å styrke klubbens helsefremmede arbeid med særlig fokus på ensomhet og psykisk helse.
Innsendt av Molde og Hustadvika Senterungdom
Vedtatt av landsmøtet april 2024